به گزارش ایبِنا، علیرضا قیطاسی، با اشاره به اینکه دستورالعملهای سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص دولت الکترونیک از طریق بانک مرکزی در سال ۱۳۹۸ به شبکه بانکی ابلاغ شد، گفت: بعد از پیگیریهایی که انجام شد در پایان سال ۱۴۰۰ مجددا بانک مرکزی بخشنامه ایی صادر کرد که تمامی شعب بانکها در ارائه خدمات بانکی از متقاضیان کپی مدارک هویتی را دریافت نکنند.
وی با بیان اینکه بانکها نباید کپی مدارکی که برای احراز هویت اشخاص لازم است اعم از کپی کارت ملی و شناسنامه را دریافت کنند، گفت: بانکها حتما باید از طریق سامانهای که ثبت احوال آن را ایجاد کرده استعلامهای لازم را بگیرند و کد پیگیری که در سامانه ارائه میشود را در پرونده مشتریان نگهداری کنند و هیچگونه کپی مدارک هویتی را درخواست نکنند.
به گفته دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی کپی اسناد محل سکونت متقاضیان تسهیلات که شامل سند مالکیت یا اجاره نامه است هم نباید از متقاضیان دریافت شود.
وی افزود: بانکها باید از طریق سامانهای که وجود دارد تائید کد پستی را اخذ کنند و کد پیگیری مربوطه را در پرونده متقاضیان نگهداری کنند.
قیطاسی تاکید کرد: براین اساس روسای شعب بانکها باید این دستورالعمل را نصب العین خود قرار دهند و به دقت بررسی و رعایت کنند تا نارضایتی در بین مشتریان شبکه بانکی بوجود نیاید.
به گفته وی هرگونه خدمات بانکی که نیاز به ارائه مدارک احراز هویتی مشتریان دارد با ارائه اصل مدرک و بدون اخذ کپی در شعب بانکها قابل اجراست.
دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی و نیمه دولتی درباره پیگیری تخلف بانکها هم گفت: در تمامی بانکها واحد رسیدگی به شکایات و بازرسی وجود دارد و اگر در شعبه بانکی تخلفی مشاهده شد مشتریان میتوانند به واحد رسیدگی به شکایات مراجعه کنند که ظرف ۲۴ ساعت به شکایات رسیدگی شده و نتیجه اعلام میشود.